2011. június 27.

Mitől fáj a hátad?

A ma reggeli gerinctorna után az egyik kedves vendégem panaszkodott, hogy az alsó háti szakaszaszon fájdalamt érez bizonyos gyakorlatoknál. Szinte hallja a kattogó hangokat, mintha a porckorongok elcsúszkálnának egymástól.
A problémának persze több oka van, a diagnózis feladata az orvosé...ajánlottam a kivizsgálást.
DE mikor a matracról kérdeztem, amin nap-mint nap alszik, kiderült, hogy kényelmetlen....hát igen, sokszor onnan jöhet a probléma gyökere egyes gericbántalmaknál, amire nem is gondolnánk. Ha viszont eljutottunk a felismeréshez, itt jön a PREVENCIÓ: előzzük meg az életkörülményeink miatt kialakuló betegségeket, csökkentsük a kockázatokat mozgással, táplálkozással és ergonómiás eszközökkel.

Mit is értek ergonómiás eszközök alatt?
- akár egy fitt-ball labdát, melyen irodai munkánk során is ülhetünk, vagy otthon a gép előtt.   
- akár egy közepes összecsavart törölközőt, melyet vezetés közben a hátunk és az ülés közé támasztunk, hogy ne essen be a mellkasunk, ne domborodjon a hátunk görnyedten.
- akár egy ülő disk, amit bárhová magunkkal vihetünk, hogy ezen ülve megtartsuk a gerinc fiziológiás görbületeit és a gerinc körüli izmok valóban tartó funkcióval bírjanak.
- vagy akár egy kis odafigyeléssel porszvózás közben,a csövet megfelelő hosszúságúra állítsuk, hogy ne kelljen domború háttal, megnyúlt háti izmokkal végezni a munkánkat.
- ergonómia az is, ha egyszerűen a nehéz tárgyakat a földről való emelésnél nem csak a derekunk erőltetésével érjük el, hanem használjuk hozzá a combot, farizmot és a hasizmainkat is. 

Lehetne még sorolni a listát! Láthatjuk, hogy vannak olyan dolgok, amelyek nem is kerülnek pénzbe, csak egy kis odafigyelésbe:

Néhány apró gyakorlattal pedig csodákra lehetsz képes!
Íme Pilates gericnyújtás gyakorlata:

Kiinduló helyzet:
- nyújtott ülés, egyenes hát (ha nehéz az egyenes hát, hajlítsd be picit a térdeket)
- tesztelheted az egyenes hátat, ha a falhoz támasztod magad és a dereked, lapockád érinti a falat
- kar mellső középtartásban

- BELÉGZÉS

mozgás:
- leengedett vállakkal, nyújtott karral, behúzott hassal előre hajolsz KILÉGZÉS közben (érezd, mintha húznának és mintha egy labda felett nyúlnál előre)
- BELÉGZÉS, pozíció megtartás, majd KILÉGZÉSre vissza kiinduló helyzetbe
Ismételd el 10 -szer!

Ennél az egyszerűnek tűnő gyakorlátnál is millió apró részletre kellene figyelni. Minden nap gyakorold!
Ha pedig kedved lenne, várlak szerdán szeretettel a Baross utcában este 19 órára! 

Legyen szép napod neked is! :)

zsu
Megjegyzés küldése